Repromasters Transfer "De groentevrouw"

“De groentevrouw” Joachim Wtewael(Utrecht 1566 – aldaar 1 augustus1638).  

De inrichting van een stijlkamer op de bel-etage van een patriciershuis aan het Janskerkhof in Utrecht.

 Wij hebben een Repromasters Transfer gemaakt van dit doek van Joachim Wtewael. Het oorspronkelijk werk viel in handen van de stad Utrecht, nu Centraal Museum Utrecht, nadat de laatste nazaat van de familie aan het Jans Kerkhof ruim honderdvijftig jaar geleden was overleden. Nu hangt het doek weer terug op zijn plek boven de schouw.

 Het doek werd voor deze opdracht uitgelijst en in een studioruimte in het Centraal Museum Utrecht door ons gefotografeerd. Daarna is de Repromasters Transfer na verschillende kwaliteitscontroles op vlaslinnen gezet. Het werk is gemaakt en goedgekeurd door onze specialisten. Een van hen is: Lulu Welther: http://www.restaurator.nu/ onder het licht met de juiste kleurtemperatuur.

 De Repromasters Transfer hangt op de oude plek en er is zelfs weer een huisconcert geweest.

"Vanitas stilleven uit ca 1627" op planken hout

Geen schilder werkt gelijk. Alle schilderijen verschillen van elkaar. 

Zo werd dit “Vanitas stilleven in ca 1627″ op planken hout gezet. Waarschijnlijk kwartier gezaagd eikenhout. Dit hout kwam vaak van scheepswerven. Daar lagen stukken hout soms wel 40 jaar op de zolder te drogen. Dat werkte niet meer en was recht en geschikt voor planken panelen om te beschilderen.
 
Na veel experimenteren op hout moeten wij besluiten verder te gaan op een alternatief duurzaam materiaal. Wij vonden een ondergrond die stabiel gehouden kon worden door een honigraad structuur. Veel hebben wij geleerd dankzij de medewerking van conservatoren en vormgevers. Zonder hen zouden wij het nooit hebben gered.
 
De Transfer van het paneel: “Lievens” (Vanitas stilleven in ca. 1627), siert nu de Empirezaal in Chateau Marquette Heemkerk, Nederland. Welkom!
 
Afbeeldingen hier na in studio en op lokatie in depot. 
Bestudeerd worden hier:
– Kleuren
– Glans
– Drie dimensionaliteit dus reliëfs
– Diepte & lichtwaarden
– Lijst & afmetingen
– Technische gegevens of technisch dossier
– Herkomst (in 1918 verworven).

Wanneer alles klopt wordt iedereen stil. Dan weten wij dat het goed is.

 
“Then, words fall short”

“Vrede van Münster 1648” (BARTHOLOMEUS VAN DER HELST 1613 - 1670):

Voor het  Jehronimus Bosch Art Center in s’-Hertogenbosch werd een

ontwikkeld van de Schuttersmaaltijd ter viering van de
 
“Vrede van Münster 1648” (BARTHOLOMEUS VAN DER HELST 1613 – 1670).
Let op:  Ons linnen is bewerkt met 17e eeuwse producten als konijnenlijm en calcium carbonaat, bij origineel geeikte kleuren onder de juiste kleurtemperatuur en gebruik van plaatselijk gelijk (zijde ) / glanzende en matte vernissen. Dankzij, onder andere, deze materialen stralen onze kunstwerken originaliteit uit. Grote doeken hebben respectievelijk dubbel geweven schering en inslag. Bij fijnschilders wordt vaker enkel geweven schering en inslag linnenstructuur gebruikt. Ook in de 17e eeuw wegens kostebesparing. De draaddikte kan kunstwerk afhankelijk zijn en draagt mede wij in de realistische uitstraling van het origineel.
 
Op verzoek van onze klant werd het doek gevernist met ingebouwde UV filter. De lijst weegt 200 kilo.
 
Zes studenten van het Instituut voor Information Engineering Almere liepen tegelijk stage bij ons en maakten de website, bezochten exclusief onze twee studio’s, een depot’s en de PAN Amsterdam antiek beurs. Zij kregen daar een staand college Maritieme schilderkunst van Rob Kattenburg en zijn vrouw. In deze periode gingen duizenden aspecten aan de studenten voorbij. Wij hadden een fijne samenwerking en zij hebben er veel van geleerd hopen wij.
 
Kunsthandelaar en adviseur Peer Linz inspecteert de kwaliteit.
 

Fragmentarisch en chronologisch ziet u hiernaast beelden van de vervaardiging van deze transfer.